Waarom starten met aanbesteden in coronatijd?

08 mei 2020 3 minuten leestijd Rodger Rodger

Staat jouw branche ook onder druk? Werk je voor een doelgroep die hard wordt geraakt in deze crisis? Voor ondernemers in deze situatie zijn twee dingen van belang: Hoe kom je deze periode door én hoe voorkom je dat dit jou weer overkomt? Lees hier of inschrijven op aanbestedingen jou uitkomst kan bieden.

Continuïteit in omzet

Wat veel ondernemers in deze tijd aanspreekt in aanbestedingen is de continuïteit in omzet. De gunning van een opdracht betekent vaste omzet voor een bepaalde periode. Vaak gaat het om een raamovereenkomst van minimaal vier jaar met kans op verlenging. Je weet dus waar je aan toe bent voor de komende vier jaar. Dat is toch heerlijk in coronatijd? Door zo’n aanbesteding te scoren weet je dat je veilig zit voor de komende vier jaar en dit geeft je zekerheid voor de toekomst

Het leuke aan deze contracten is dat ze elke vier jaar weer op de markt komen en ondernemers uitgedaagd worden om het best mogelijke aanbod te doen. Dit betekent dat er telkens nieuwe contracten afgesloten moeten worden en dat betekent nieuwe kansen!

De markt zit niet stil!

We zien dan ook dat de markt niet stilzit: Er worden nog net zoveel aanbestedingen gepubliceerd. Misschien zelfs nog wel meer. Uit de analyse van PIANOo blijkt dat het aantal nieuwe aanbestedingen sinds week 12 schommelt rond het gemiddelde van 159 per week (2019). Week 16 had zelfs het hoogste aantal nieuwe aanbestedingen van 2020. Ook horen we verzoeken om aanbestedingen naar voren te halen, zodat zoveel mogelijk bedrijven door kunnen en nieuwe omzet binnen kunnen halen.

Meer aanbestedingen voor werken

In bepaalde sectoren zien we ook gebeuren dat opdrachten naar voren gehaald worden, met name in de bouw. Hierbij kun je denken aan opdrachten die normaalgesproken in de zomervakantie plaatsvinden zoals verbouwingen aan scholen, maar ook schoonmaakwerkzaamheden. Omdat veel panden nu leeg staan is het makkelijk om werkzaamheden uit te voeren.

Dit biedt ondernemers in deze branches de gelegenheid om deze periode beter door te komen. Ook infraprojecten worden naar voren gehaald. Minister Van Nieuwenhuizen en de bouwsector nemen maatregelen om het werk aan de wegen, waterwegen, sluizen en kust in het huidige corona-tijdperk volop draaiende te houden en waar mogelijk te versnellen.

Zie aanbesteden nu niet als korte termijn doel

Hoewel je met aanbestedingen verzekerd bent van een hoge en continue omzet, is het geen korte termijn doel. Inschrijven op aanbestedingen doe je niet zomaar en dat kost tijd. Echter, wat we in deze tijd vaker zien dan normaal zijn spoedprocedures met versnelde inkoopprocessen. Er zijn aanbestedende diensten die met spoed een opdrachtnemer nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan opleidingsinstituten die online les moeten geven en dringend behoefte hebben aan software voor online lesgeven en online toetsen.

Kost inschrijven nu meer tijd?

We zien toch ook dat inschrijvers bang zijn dat inschrijven lastiger is en meer tijd kost in deze periode. Inschrijven is teamwork en het is soms lastig om in deze tijd samen te werken. Het kan extra tijd kosten om te overleggen en samen tot een inschrijving te komen. In het begin van corona zagen we dan ook dat veel deadlines uitgesteld werden, maar vanuit de markt komt toch het geluid dat men geen uitstel wil.

Er wordt weinig uitstel gevraagd en de markt geeft over het algemeen ook aan: stel gunningen niet uit! We zien dat mensen zich snel aanpassen aan deze situatie en via videochatten gaat alles erg makkelijk.

Kan je dan zomaar meedoen?

Nu rijst binnen jouw bedrijf misschien de vraag of jullie in willen gaan schrijven op aanbestedingen om meer omzet te gaan realiseren. Maar kan dat zomaar? Zoals ik eerder al zei: inschrijven op aanbestedingen, dat doe je niet zomaar! Daarom doen wij met onze klanten altijd een go/no-go besluit. We doorlopen daarvoor een aantal punten in een checklist waarmee we makkelijk en snel kunnen bepalen of je ‘tender ready’ bent. 

Meer tijd om in te schrijven

Wat we bij veel ondernemers merken is dat zij nu meer tijd hebben om in te schrijven op aanbestedingen, omdat andere zaken door Corona wegvallen. Wij raden ondernemers aan om deze tijd te gebruiken voor het oriënteren en/of inschrijven op aanbestedingen. Maak het beste van de vrije tijd die je nu hebt!

Gebruik deze ruimte om na te denken over de strategie die je in wil zetten bij de volgende aanbestedingen. Oriënteer je op de markt en doe onderzoek naar welke aanbestedingen eraan zitten te komen. Is er al een interessante aanbesteding gepubliceerd? Geef jezelf dan de tijd om je strategie te bepalen en de beste inschrijving te doen. Door nu de tijd te nemen heb je daar in de toekomst profijt van en kun je een dergelijke situatie misschien voorkomen.

Helpende hand

Weet je niet goed waar je moet beginnen en hoe je jouw inschrijving vorm moet geven. Wij bieden graag een helpende hand. Neem contact op met onze klantmanager Ynske. Zij legt je graag uit hoe wij jouw hulp kunnen bieden bij aanbesteden en bekijkt samen met jou de mogelijkheden die de markt jou biedt. En het leukste, dit is kosteloos!  Samen zoeken naar kansen, daar worden wij blij van!

New call-to-action