“Bij qcore krijg ik de vrijheid en het vertrouwen om mijn werkweek zelf in te richten. Dat maakt het werk niet alleen leuker, maar ook beter te combineren met het leven.”

14 apr 2025 2 minuten leestijd Anne Anne

Al zo’n zeven jaar werk ik als tenderspecialist, waarvan nu bijna vier jaar bij qcore. Tegenwoordig doe ik dat voor drie dagen in de week, omdat ik mijn werk combineer met het moederschap. In het begin vond ik dat best wel spannend, want ik heb hiervoor altijd fulltime gewerkt. En zeker in het werken met aanbestedingen; dat valt toch bijna niet te plannen! Snij ik mezelf in de vingers? Hoe zorg ik dat ik niet teveel werk op mij neem in die drie dagen? Of juist te weinig, waardoor ik mijn dagen duimdraaiend doorbreng?

NT1_5960-2

Na een jaar kan ik zeggen: niets is minder waar, er is een middenweg. En die weg bevalt me goed! Dat komt door een paar succesfactoren: een vooruitziende blik, goede communicatie en een behulpzaam team om me heen.

Maandag is mijn kantoordag. Ik kan gelukkig vroeg van huis vertrekken, voor de files uit. Die dag zie ik mijn collega’s ‘live’, hebben we (week)overleggen en probeer ik zoveel mogelijk aandacht te besteden aan het sociale aspect van werken 😊 bijpraten met collega’s, samen lunchen en wandelen, en ad hoc overlegjes over het wel en wee, al dan niet werk-gerelateerd. Ik probeer dan op tijd weer naar huis te gaan, al lukt dat niet altijd. Gelukkig wordt er die dag voor me gekookt! Op dinsdag geniet ik van mijn dochter. De woensdag en donderdag werk ik vanuit huis. Ik heb een fijn ‘kantoor’ (annex logeerkamer, waskamer, je kent het wel) waar ik tot mijn grote blijheid heel gefocused kan werken. En dan is het alweer weekend!

Wat mijn werkweek soepel laat verlopen, dat zit hem in drie dingen:

  • Duidelijke communicatie naar klanten: Ik informeer mijn klanten vooraf duidelijk dat ik drie dagen werk en welke dagen dat zijn. Zo kunnen we daar in de planning van werkzaamheden en overleggen rekening mee houden. Op dagen dat ik niet werk, zorg ik dat mijn klanten wel iets te doen hebben 😊 en andersom. Bovendien werken we bij qcore met vaste back-ups, en dit is zo georganiseerd dat er altijd iemand is. Ook mijn klant stel ik hiervan op de hoogte.
  • Plan, plan plan: Het werk is goed te plannen, al vergt dit wel een vooruitziende blik en goed verwachtingsmanagement. Daar heb ik wat extra tijd en aandacht aan moeten besteden het afgelopen jaar. Zo ben ik op donderdag al met de volgende week bezig: mijn agenda beheren, tijdsblokken reserveren en klanten bellen om overleggen in te plannen. Op maandag idem dito, dan ben ik met de planning van de rest van de week bezig.
  • Werkdruk inschatten en een flexibel team: Na een jaar weet ik goed in te schatten hoeveel tijd een project zal gaan kosten en hoeveel ruimte ik heb. Tijdens de opstart van een project zijn er altijd veel ‘losse’ werkzaamheden te doen: lezen, overleggen, vragen stellen, tekststructuren opzetten en agendabeheer. Als het eenmaal loopt heb ik juist langere tijdsblokken nodig om teksten te redigeren of een strategie aan te passen. Echter, een project loopt niet altijd zoals voorzien. Maar geen paniek, als dit gebeurt is er gelukkig altijd een collega die mij kan en wil helpen! En het werkt ook andersom, als ik tijd over heb dan bied ik mijn hulp aan aan collega’s. Zo helpen we elkaar en schaffen wir das 😊

Voor de oplettende lezer: ik noem het woord plannen wel vijf keer! Maakt dit mijn functie ‘planspecialist’..? Nou nee, maar eerlijk is eerlijk: het is echt nodig om lekker, op werktijden en werkdagen, te kunnen werken. Want met goed plannen verveel ik me geen moment, en dat maakt mijn werk als tenderspecialist een stuk leuker – en beter te combineren met datgene waarvoor ik het uiteindelijk doe: het leven. En dat is me heel wat waard.

Bekijk openstaande vacatures.