1. Kennisbank
  2. Regels bij aanbestedingen

Is aanbestedende dienst verplicht tot tweede vragenronde?

Een aanbestedende dienst is niet verplicht om een officiële tweede vragenronde in te stellen. Zo'n extra ronde is wel fijn om door te kunnen vragen op het moment dat een antwoord uit de eerste ronde niet bevredigend is. Vraag hier dus om in de eerste vragenronde. 

Hierbij kun je het argument gebruiken dat er vaak na de eerste ronde nog onduidelijkheden zijn. Een aanbestedende dienst is namelijk door het transparantiebeginsel wél verplicht inschrijvers (tijdig) de informatie te geven die zij nodig hebben om een goede inschrijving te kunnen doen. Dit betekent ook dat áls er nog vragen zijn waardoor je bijv. niet goed weet wat je moet afprijzen, je deze altijd moet stellen en niet zomaar genoegen moet nemen met 'de deadline voor vragen is verstreken'.  

Je hebt zelfs een plicht om de aanbestedende dienst proactief te wijzen op onduidelijkheden en tegenstrijdigheden. Als je dit niet doet en je verliest de opdracht door die onduidelijkheid, dan heb je geen recht meer om achteraf bezwaar te maken.