Als er in de leidraad staat dat een bepaalde fout leidt tot uitsluiting, moet de aanbestedende dienst je hoe dan ook uitsluiten als je die maakt (ook als het gaat om een simpele vormfout). Als er staat dat je kán worden uitgesloten, of als er niks staat over de gevolgen van een afwijking, mogen ze je soms de fout laten herstellen, afhankelijk van wat voor fout het is. Let wel: dit is aan de aanbestedende dienst, je hebt nergens recht op. Voor hen geldt:
* Zij mogen je toestaan de inschrijving te verbeteren of aan te vullen alleen als het gaat om een eenvoudige precisering of herstel van een kennelijke materiële fout. Wat dat precies is, dat is een grijs gebied. Voorbeelden zijn een verkeerde datum bij een referentie of vergeten jaarrekening.
* Voorwaarde is in elk geval dat het aanpassen er niet toe leidt dat een nieuwe inschrijving wordt gedaan en dat de later verstrekte gegevens dateren van vóór het einde van de inschrijftermijn. Een prijzenblad kan in aanmerking komen voor herstel als per ongeluk is gerekend met de verkeerde hoeveelheden, maar niet als je de (eenheids)prijs zelf zou willen aanpassen.
* Als één inschrijver in de gelegenheid wordt gesteld om iets aan te passen, dan moeten alle inschrijvers in eenzelfde situatie die mogelijkheid krijgen.