Concurrentieanalyse bij een aanbesteding: wel of geen nut?

20 dec 2022 2 minuten leestijd Anne Anne

Wacht jij op de juiste aanbesteding en ga je daarna aan de slag of zorg je dat je al voorbereid bent voordat een aanbesteding wordt uitgezet? Om jouw winkans te vergroten adviseren we natuurlijk het laatste! En waarom een concurrentieanalyse hiervoor essentieel is, leggen we uit in deze blog.

Wat houdt een concurrentieanalyse in?

Een concurrentieanalyse houdt in dat je grondig onderzoek doet naar je concurrenten. Met een concurrentieanalyse weet je welke bedrijven interesse hebben in dezelfde aanbestedingen als jij. Als je nog dieper gaat, heb je volledig in kaart wat de USP’s zijn van je concurrenten. Minstens zo belangrijk is om te weten is waar zij staan ten opzichte van jouw organisatie. Is er een overlap in dienstverlening en waar juist niet? In het geval van een aanbesteding is het nuttig om te weten hoe ervaren zijn in het aanbestedingsspel. Hebben zij al eerder aanbestedingen gewonnen? Zo ja, zoek dan ook uit in hoeverre die tenders vergelijkbaar zijn. Dit is waardevolle informatie als je gaat starten met aanbesteden, maar ook als je wel al meedoet in de wereld van tenderen. Zo houd je de markt goed in de gaten. Een professioneel bidteam kan je hierbij helpen.

Wanneer is het zinvol om een concurrentieanalyse voor een aanbesteding te doen?

Voordat je inhoudelijk bezig gaat met een tender is het zinvol een concurrentieanalyse te doen. Zelfs als je hier eigenlijk geen tijd voor hebt, is het nuttig om een (kort) onderzoek te doen. Als je weet wat je concurrent doet kun je deze net een stapje voor zijn. Zorg dat je belangrijkste speerpunten goed in kaart hebt. Dan kun je nog meer focus leggen op waar jij het verschil in maakt. En dit scheelt ook weer tijd in het opzetten van een scherpe aanbieding! Daarnaast kun je na een analyse een betere inschatting maken hoeveel inschrijvers je kunt verwachten én dus je winkans beter bepalen. In een enkel geval is het minder zinvol, namelijk als jij de enige in de markt bent met écht een unieke dienst of product. Maar zelfs dan: weet je dit wel 100% zeker? Het kan namelijk best zo zijn dat er in de tussentijd een concurrent de markt op is gekomen met een vergelijkbaar product of dienstverlening. Hou jezelf dus altijd scherp door de markt in de gaten te houden. Kortom, het is altijd zinvol een concurrentieanalyse uit te voeren.

Tips om te werk te gaan bij het uitvoeren van een concurrentieanalyse

  •  Tip 1: Gebruik Google om uit te zoeken wie jouw concurrenten zijn.

  • Tip 2: Schrijf je in voor de nieuwsbrief van je concurrenten om zo op de hoogte te blijven van ontwikkelingen.

  • Tip 3: Gebruik een tool als TenderApp om te zien wat je concurrenten doen op het gebied van aanbesteden.

  • Tip 4: Door een tool als TenderApp te gebruiken kun je ook via de aanbestedingen die gegund zijn kijken welke bedrijven het contract gewonnen hebben. Dit kan soms heel verassend zijn. Let hier dus ook goed op, want zeker zij behoren tot je concurrentie!

  • Tip 5: Verzamel alle informatie over de dienstverlening van concurrenten, sla dit centraal op en ververs de informatie minimaal twee keer per jaar. Hiermee maak je een goede inschatting van jouw winnende propositie en uiteindelijke winkans.

Is jouw organisatie tender ready?

In deze blog heb je kunnen lezen hoe belangrijk het is om je concurrentie goed in kaart te hebben. Maar een concurrentieanalyse is slechts een onderdeel van het hele tenderproces. Er zijn nog 4 andere dingen die jij kunt doen om een voorsprong te krijgen op je concurrentie. Wil jij weten hoe tender ready jouw organisatie nu eigenlijk is, doe dan hier de quiz.

Tender ready