EMVI plan: betekenis, tips + stappenplan

03 apr 2023 3 minuten leestijd Marieke Marieke

Wordt er bij je aankomende aanbesteding om een EMVI-plan gevraagd? Dan is het wel zo handig om precies te weten waar EMVI voor staat. Maar het is nog belangrijker om te weten hoe je een succesvol EMVI-plan schrijft. 

In dit artikel krijg je 6 stappen die je helpen een op-en-top EMVI-plan te schrijven en krijg je tips om dit plan tot een succes te maken. 

Inhoudsopgave

Wat is EMVI?

De afkorting ‘EMVI’ staat voor Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Officieel is EMVI een overkoepelende term voor verschillende gunningscriteria. Plan van aanpak en offerte zijn andere termen die een soortgelijke betekenis hebben als EMVI-plan. 

Bij sommige aanbestedingen wordt er toegekend op basis van de laagste prijs. Bij EMVI, wordt er, naast de prijs, ook nadruk gelegd op de kwaliteit. 

Wordt er gegund op basis van EMVI? Dan kan het zijn dat er bijvoorbeeld 70% op kwaliteit gegund wordt en de overige 30% op basis van prijs. Hoe beter je op de kwalitatieve criteria scoort, hoe lager je prijs uitvalt. Dit geeft je de mogelijkheid om bij een hogere prijs, toch te winnen.

Hoe schrijf je een EMVI-plan? [het stappenplan]

De eerste stap is om te begrijpen waar EMVI voor staat. De volgende stap is om een winnend EMVI-plan te (leren) schrijven. Maar hoe ga je zo’n winnend plan schrijven? En welke stappen moet je doorlopen? Gebruik de onderstaande stappen en ontdek hoe je dit plan succesvol opstelt.

Stap 1. Verdiep je in de opdrachtgever

De eerste stap binnen het schrijven van een goed EMVI-plan is om jezelf te verdiepen in de opdrachtgever. Wat zijn hun wensen? En hoe denk je hen te overtuigen om voor jouw offerte te kiezen? Krijg eerst goed helder voor wie je je EMVI-plan schrijft en ga dan pas verder met de volgende stappen. 

Ga na welke beoordelingscriteria het zwaarste wegen. Deze onderwerpen zijn namelijk het belangrijkste voor de opdrachtgever. Laat deze thema’s dan ook terugkomen in je EMVI-plan.

Stap 2. Bepaal je winnende strategie

Bepaal tijdens deze stap hoe je jezelf gaat onderscheiden. Vooral in een tijd van toenemende concurrentie, is dit van onmisbaar belang. In veel gevallen zijn er tientallen inschrijvers op een opdracht. Hoe ga je hier tussenuit springen? 

Stap 3. Bepaal de structuur (houd de leidraad aan)

De opdrachtgever, die ken je nu door en door. Ook heb je je winnende strategie bepaald. Nu is het tijd om de structuur van je plan op te stellen. Het advies hierbij is om de structuur uit de leidraad  zo goed mogelijk aan te houden. Het is logisch dat de opdrachtgever de punten uit deze leidraad terug wil zien in je EMVI-plan. In de aanbestedingsleidraad staat welke punten de opdrachtgever toekent aan de verschillende onderdelen in het EMVI-plan. Dit geeft jou als inschrijver houvast en het komt de leesbaarheid van je plan ten goede. 

Stap 4. Laat iemand anders naar je plan kijken

Vergeet niet om regelmatig een stapje terug te doen tijdens en na het schrijven van je plan. Op een gegeven moment kun je blind worden voor je eigen fouten. Het advies is daarom om je plan door een objectieve externe partij te laten checken. 

Wil je hulp bij je plan of wil je je plan laten schrijven door een externe tenderspecialist? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. 

Stap 5. Fraai je EMVI plan op

Je EMVI-plan is voor 99% af. Nu is het tijd om je plan voor de volle 100% af te maken. Dit bereik je door je EMVI-plan visueel aantrekkelijk te maken. Dit wordt door veel van je concurrenten vergeten. Zij gebruiken bijvoorbeeld standaard templates en geven weinig aandacht aan de opmaak. Dit is een uitgelezen kans om jezelf te onderscheiden (met als gevolg het binnenhalen van die mooie opdracht!).

Tips voor het schrijven van je EMVI-plan

Met de eerder genoemde stappen ben je goed op weg om een winnend EMVI-plan te schrijven. Wil je de kans op succes nog verder vergroten? Gebruik dan ook de onderstaande tips: 

1. Benadruk je meerwaarde


Benadruk je meerwaarde meerdere keren in het plan. Bepaalde zaken zijn een eis vanuit de opdrachtgever. Geef in dat geval aan hoe jij een meerwaarde bent. Want hoe ga jij deze eis overtreffen? En op die manier de verwachting van de opdrachtgever overtreffen?

2. Onderscheid jezelf niet onterecht


Klopt deze tip wel? Want in de vorige tip kreeg je nog te horen dat het benadrukken van je meerwaarde essentieel is? Dat klopt, maar je moet jezelf niet onderscheiden als dit niet terecht is. Zo zien we vaak dat inschrijvers zich willen profileren op criteria die simpelweg een verplichting zijn. De opdrachtgever ‘eist’ namelijk dat je voldoet aan dit criteria. Het voldoen is daarom niet speciaal en/of onderscheidend.

3. Beantwoord de vragen SMART en in detail

Heb je goed onthouden hoe de opdrachtgever een EMVI-plan beoordeeld? De opdrachtgever doet dit namelijk aan de hand van de aanbestedingsleidraad. Hier staat in welke punten hij of zij toekent aan de verschillende onderdelen uit je plan.

Geef daarom SMART en een concreet antwoord op de criteria. Zo maak je het voor de opdrachtgever makkelijk om punten, per onderdeel, toe te kennen. 

Valkuilen bij het schrijven van een EMVI-plan

Bij het schrijven van het EMVI-plan zien we geregeld dat mensen in dezelfde valkuilen trappen. Zo beginnen ze te laat met het plan. Hierdoor dienen zij het onvolledig in. Ook komt het vaak voor dat er copy-paste fouten in staan. Dit komt onprofessioneel over en je kans op winst verkleint hierdoor aanzienlijk. Gelukkig heb je nu de beschikking tot de inzichten uit dit artikel en voorkom je deze veel gemaakte fouten. Lees hier meer over in onze blog over veelvoorkomende fouten bij het schrijven op aanbestedingen

EMVI-plan: de conclusie

Heb je voldoende inzichten uit dit artikel opgedaan om zelf succesvol een EMVI-plan te schrijven? Mocht je nog extra begeleiding zoeken, dan helpen we je graag. Neem geheel vrijblijvend contact op en ontdek hoe we samen tot een winnende tender komen. 

New call-to-action